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Heute — 28. Mai 2026Fachinformationen

Support factors and barriers in the implementation of an app for refugees in an inpatient psychiatric setting: a qualitative interview studyFörderfaktoren und Barrieren der Implementierung einer App für Geflüchtete im stationär-psychiatrischen Kontext – eine qualitative Interview-Studie

Gesundheitswesen
DOI: 10.1055/a-2816-4741

Refugees are a particularly vulnerable target group in healthcare. Innovative digital treatment options offer the opportunity to reduce or even close gaps in care for this particular group. Despite promising evidence, only a few digital interventions have been used in inpatient psychiatric care in Germany to date. The I-REACH project investigated the implementation of „blended care“ (the use of a digital support in addition to face-to-face (F2F) routine care services) in inpatient psychiatric care for refugees. The aim was to describe the factors promoting and hindering implementation from the perspective of professionals in order to support implementation efforts.As part of the I-REACH project, a qualitative survey was conducted to explore support factors and barriers to the implementation of a blended care application (“blended Almamar-App” in combination with face-to-face diagnostics and therapy). Between August and November 2024, 15 guided interviews were conducted with eight healthcare professionals and seven local study coordinators from the participating study centres. The interviews were coded and evaluated using a qualitative content analysis according to Kuckartz.Key promoting factors and barriers were identified deductively and inductively in accordance with the interview guide from the perspective of professionals involved in the project. Technical, patient-related, practitioner-related, organizational, and structural factors were described.In order to integrate digital interventions such as the “blended Almamar-App” into routine care, technical requirements such as existing devices and reliable network connectivity, continuous information and training for users, and structured organization are particularly important. It is advisable to integrate data into existing digital hospital information systems wherever possible and to provide resource-oriented support to practitioners in implementing digital treatment options.Geflüchtete Personen stellen in der Gesundheitsversorgung eine besonders vulnerable Zielgruppe dar. Mit innovativen, digitalen Behandlungsoptionen besteht die Möglichkeit, Versorgungslücken für diese Zielgruppe zu verringern oder gar zu schließen. In der stationär-psychiatrischen Versorgung in Deutschland kommen – trotz vielversprechender Evidenz – bisher nur wenige digitale Interventionen zum Einsatz. Das I-REACH Projekt untersuchte die Umsetzung von „Blended Care“ (Nutzung einer digitalen Unterstützung zusätzlich zu den face-to-face (F2F) Angeboten der Routineversorgung) in der stationär-psychiatrischen Versorgung von Geflüchteten. Förderfaktoren und Barrieren der Implementierung aus Sicht von Fachkräften sollten beschrieben werden, um Implementierungsbemühungen zu fördern.Im Rahmen des I-REACH Projektes wurden anhand einer qualitativen Erhebung Förderfaktoren und Barrieren für die Implementierung einer Blended Care Anwendung („blended Almamar-App“ in Kombination mit persönlich erbrachter Diagnostik und Therapie) exploriert. In der Zeit von August bis November 2024 fanden 15 leitfadengestützte Interviews mit acht in der Krankenversorgung aktiven Fachkräften und sieben lokalen Studienkoordinator*innen aus den teilnehmenden Studienzentren statt. Die Interviews wurden codiert und anhand einer qualitativen Inhaltsanalyse nach Kuckartz ausgewertet.Deduktiv und induktiv wurden entsprechend des Interviewleitfadens zentrale Förderfaktoren und Barrieren aus Sicht projektbeteiligter Fachkräfte identifiziert. Es wurden technische, patient*innenseitige, behandler*innenseitige, organisatorische und strukturelle Faktoren beschrieben.Um digitale Interventionen wie die „blended Almamar-App“ in die Routineversorgung zu überführen, bedarf es insbesondere technischer Voraussetzungen wie vorhandene Endgeräte und problemlose Netzanbindung, stetiger Information und Schulung der Anwender*innen sowie einer strukturierten Organisation. Es empfiehlt sich, die App-Daten möglichst in vorhandene digitale Klinikinformationssysteme zu integrieren und Behandler*innen in der Umsetzung der digitalen Behandlungsmöglichkeit ressourcenorientiert zu fördern.
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